دسته‌بندی نشده · خرداد ۲۰, ۱۳۹۹ ۰

۶-۵-۵ بسته بندی، حمل و نگهداری

۱۶۵۵ : سنگ ساختمانی باید مناسب و بادوام بسته بندی شود، چنانکه سنگ در حمل و نقل و انبار کردن آسیب نبیند. بسته بندی باید مانع از تکان خوردن و حرکت کردن آنها در داخل بسته ها شود. بسته ها باید دارای وزن و ابعاد مناسب برای حمل و نقل باشند. جابجایی  آنها با لیفتراک، بالابرها و دیگر وسایل رایج به نحو مناسب ممکن باشد.

۲۶۵۵ : در تمام مراحل کار لازم است سنگها درست محافظت شوند. همچنین باید به سطوح خارجی، به خصوص در گوشه ها  یا بخشهای برجسته تزئینی، توجه ویژه شود. برای این کار، میتوان از قطعات باریک چوب، پارچه کنفی یا روکش پلی اتیلن استفاده کرد. از این روکش برای محافظت سنگ در برابر باران و برف نیز میتوان بهره گرفت.

۳۶۵۵ : در هنگام انتقال سنگ ساختمانی بریده شده از محل تولید به محل فروش و کارگاه ساختمانی، باید اصول ایمنی کاملاً رعایت شود، تا کارگران یا دیگر افراد آسیبی نبینند. برای حمل سنگها، باید از دستکش مناسب استفاده شود.

۴۶۵۵ : پس از پایان عملیات ساختمان سازی، سنگ باید از گرد و غبار، ملات و دیگر ذرات پاک شود. هنگام برداشتن و جمع کردن داربستها نیز باید مراقب بود که لکه های  زنگ از لوله ها  به نما نپاشد و به آن ضربه وارد نشود.

۵۶۵۵ : توصیه میشود از سنگهای تیره رنگ در نمای ساختمان استفاده نشود، زیرا ممکن است، بر اثر تابش آفتاب، رنگ آنها محو شود.

۶۶۵۵ : برای شستن سنگ، بهتر است تنها از آب استفاده شود. برای تمیز کردن گرانیتها میتوان برس مویی غیرفلزی و محلولهای شوینده رقیق و مناسب بکاربرد. مرمرها را نیز میتوان با آب و محلولهای شوینده رقیق تمیز کرد. در صورت استفاده از محلولهای شوینده، حتماً انواع مطمئن آنها و مطابق دستورالعمل تولیدکننده بکاربرد. برای این کار، پیش از استفاده از این محلولها، اثر آنها بر روی نمونه کوچک و مشابهی از سنگ آزمایش شود. از مصرف شوینده های  اسیدی و قلیایی، از جمله اسیدکلریدریک، محلول آمونیوم و سود سوزآور خودداری کنید.