دسته‌بندی نشده · خرداد ۲۲, ۱۳۹۹ ۰

۲-۷-۵ فرآورده های سیمانی

۱۲۷۵ تعریف

فرآورده های سیمانی محصولاتی هستند که ماده چسباننده آنها یکی از انواع سیمانهای گفته شده در این فصل است.

۲۲۷۵ دسته بندی

مهمترین فرآورده های سیمانی عبارت است از:

۱۲۲۷۵ بتن

بتن پرکاربردترین مصالح مهندسی عمران به شمار میرود و طرح اختلاط آن بایستی با توجه به کاربرد، نوع مصالح و شرایط محیطی باشد. برای بتنهای رده C۲۰ و بالاتر، تعیین نسبتهای بهینه اختلاط باید از طریق مطالعات آزمایشگاهی و با درنظر گرفتن ضوابط طراحی بر اساس دوام صورت پذیرد. توصیه میشود از روش طرح مخلوط بتن ملی ایران برای تعیین اولیه نسبت مصالح استفاده گردد.

بتنهای ویژه مورد استفاده در کارهای ساختمانی را میتوان به صورت ذیل طبقه بندی نمود:

الف- بتن پرمقاومت: بتنهایی که مقاومت فشاری مشخصه آنها بیشتر از ۵۰ مگاپاسکال است، بتن پرمقاومت محسوب میشوند.

ب- بتن سبک: بتن سبک عبارت است از بتنی که جرم مخصوص آن به طور محسوسی کمتر از جرم مخصوص بتنی است که با سنگدانه های طبیعی یا شکسته ساخته میشود. بتن سبک در سه نوع طبقه بندی میشود که عبارتنداز:

ب-۱- بتن سبک غیر سازه ای که معمولا به عنوان تیغه های  جداساز و عایقهای صوتی در کف مورد استفاده قرار میگیرد و دارای جرم مخصوص کمتر از ۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب میباشد.

با وجود جرم مخصوص کم، مقاومت فشاری آن حدود ۰.۳۵ تا ۷ مگاپاسکال است.

ب-۲- بتن سبک سازه ای  که دارای مقاومت و جرم مخصوص کافی میباشد به گونه ای که کاربرد آن در اعضای سازه ای  مجاز شمرده میشود. این بتن دارای جرم مخصوصی بین ۱۴۰۰ تا۱۹۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب بوده و حداقل مقاومت فشاری مورد نیاز برای آن ۱۷ مگاپاسکال است.

ث- بتن خودمتراکم شونده: در مواردی که به مخلوط بتن با قابلیت زیاد جاری شدن، خود پخش شدگی در تمام نقاط قالب، پوشش دادن آرماتور با تراکم زیاد، بدون جدا شدگی  ذرات و بدون لرزاندن مکانیکی نیاز باشد، بتن خودمتراکم شونده مورد استفاده قرار میگیرد.

ج- بتن الیافی: بتن ساخته شده از سیمان، آب، شن، ماسه و الیاف بتن الیافی نامیده میشود. الیاف در شکلها و اندازه های  متفاوت و از جنس فولاد، پلیمر، شیشه و مواد طبیعی مورد استفاده قرار میگیرند. الیاف از طریق افزایش مقاومت کششی و کنترل عرض ترک و ممانعت از توسعه آن سبب ارتقاء خواص مکانیکی بتن میگردند.

۲۲۲۷۵ بلوکهای سیمانی

این بلوک در دو دسته باربر و غیرباربر تولید شده و بسته به شرایط، در ساخت دیوارهای باربر و غیرباربر استفاده میشود. بلوک سیمانی سقفی قطعه ای  پیش ساخته و توخالی است که بین دو تیرچه قرار میگیرد و با توجه به ضخامت و مقاومت سقف، ابعاد آن متغیر است. از بلوکهای سیمانی سقفی در ساخت سقفهای مجوف استفاده میشود.

۳۲۲۷۵ بلوکهای (قطعات) سیمانی سبک دانه

بلوکهای سیمانی سبک (توپر و توخالی) از اختلاط سیمانهای هیدرولیکی، آب و دانه های سبک معدنی طبیعی و یا مصنوعی ساخته میشود.

بر اساس  جرم مخصوص ظاهری، بر دو دسته است:

الف- بلوک سیمانی سبک: بلوکهایی که جرم مخصوص خشک ظاهری آنها، کمتر از ۱۷۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب است.

ب-  بلوک سیمانی نیمه سبک: بلوکهایی که جرم مخصوص خشک ظاهری آنها، بین ۱۷۰۰ تا۲۰۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب است.

بلوکهای سیمانی سبک دانه غیرباربر در ساخت اعضای غیرباربر ساختمانی استفاده شده و بر اساس استاندارد ملی ایران شماره ۷۷۸۲ در چهار رده جرم مخصوص ظاهری ۷۰۰-۵۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب، ۱۰۰۰-۷۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب، ۱۷۰۰-۱۰۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب و ۲۰۰۰-۱۷۰۰کیلوگرم بر مترمکعب قرار میگیرند.

۴۲۲۷۵ بلوکهای (قطعات) بتن هوادار اتوکلاوشده

بلوکهای بتن هوادار اتوکلاوشده یا بتن گازی، بلوکهایی هستند که با ایجاد تخلخل ناشی از واکنش شیمیایی یک عامل حبابساز مانند پودر آلومینیم، بعد از گیرش اولیه و برش و عمل آوری در محیطهای تحت فشار بخار ساخته میشوند. این نوع بلوکها، قابلیت استفاده در دیوارهای غیرباربر داخلی و خارجی را دارند.

محدودیت کاربری این بتنها با توجه به رده مقاومتی آنها تعیین میشود. بتنهای گازی از نظر رده مقاومتی به سه دسته با مقاومتهای۲.۵، ۵ و ۷.۵ مگاپاسکال تقسیم میشوند. همچنین از نظر جرم حجمی خشک، این بتن میتواند دارای جرم حجمی اسمی ۴۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب باشد.

۵۲۲۷۵ بلوکهای (قطعات) بتنی سبک اسفنجی (سلولی)

بلوکهای بتن سبک اسفنجی (CLC) نوعی بتن سبک متخلخل است که تخلخل آن با استفاده از یک نوع ماده افزودنی کفساز و یا در اثر یک فرآیند شیمیایی که منجر به تشکیل گاز در بتن، بدون فرآیند اتوکلاو، ایجاد میشود.

بلوکهای بتنی سبک اسفنجی، از نظر رده مقاومتی به چهار دسته با مقاومتهای ۲، ۲.۵، ۳.۵ و ۶.۵ مگاپاسکال تقسیم میشوند. همچنین از نظر جرم حجمی خشک، این بتن میتواند دارای جرم حجمی اسمی ۴۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب باشد.