دسته‌بندی نشده · خرداد ۲۷, ۱۳۹۹ ۰

۴-۱۹-۵ ایمنی، بهداشت و ملاحظات زیست محیطی

با توجه به تنوع انواع مواد پلیمری مصرفی در صنعت ساختمان و خصوصیات متفاوت این مواد با یکدیگر، الزامات ایمنی کار با این مواد به طور کلی به شرح زیر است:

۱۴۱۹۵ : هنگام کار با برخی از پلیمرهای مایع در ساختمان، که مستلزم استفاده از حلالها برای تنظیم گرانروی است (مانند پوششها، افزودنیها، رزینها و چسبها)، باید از دستکش مقاوم در برابر مواد شیمیایی استفاده کرد تا از تماس حلّالها با پوست جلوگیری کند و اگر کار در محوطه بسته انجام میگیرد، باید از ماسکهای مخصوص تنفسی استفاده شود، زیرا بسیاری از حلّال ها (خصوصاً حلّالهای آروماتیک) به شدت سمی و سرطان زاست.

۲۴۱۹۵ : استفاده از هر نوع محصول پلیمری محدود به دماهای خاص کاربرد است. برخی از پلیمرها، در هنگام آتشسوزی و یا در معرض حرارت بالا، تجزیه میشود و گازهای سمی متصاعد و ایجاد مسمومیت میکند. بنابراین، باید از کاربرد این مواد در معرض حرارت بالا جلوگیری شود.

درصورت سوختن این مواد و تولید دود، از استنشاق آن باید خودداری کرد. پیش از انتخاب و کاربرد مصالح پلیمری در ساختمان، باید رفتار آنها در برابر آتش بررسی شود و استفاده از آنها با رعایت کامل ضوابط ایمنی صورت گیرد. مثلاً در برخی فضاهای ساختمان (مانند راههای خروج یا فضاهای تجمعی) استفاده از این مواد غیر مجاز است، یا نیاز به پوششهای محافظت کننده دارد.

۳۴۱۹۵ : برخی از پلاستیکها از پلیمرها و یا اجزای سمی تولید میشود، بنابراین، از کاربرد آنها برای نگهداری یا انتقال آب آشامیدنی (حتی سرد) و کشاورزی باید خودداری شود.

۴۴۱۹۵ : دما و رطوبت (یا آب داغ) همزمان اثر مخربتری روی پلیمرها دارند. در صورتی که پلیمر دارای مونومر آزاد (مونومرهایی که در فرایند پلیمریزاسیون وارد واکنش نشده و در ماتریس به صورت آزاد باقی مانده اند) باشد، ممکن است مواد آن به آب داغ انتقال پیدا کنند؛ چون اغلب مونومرها به شدت سمی و سرطانزا هستند، از مصرف خوراکی آن آبها باید خودداری شود.

۵۴۱۹۵ : هر چند پلیمرها در حالت جامد کم خطرترند، نظر به کاربرد عوامل پخت بسیار سمی در برخی از این مواد (مثلاً ترکیبات کبالت و پراکسید در بتن پلیمرها) باید هنگام کار با آنها از ماسک و دستکش مخصوص استفاده شود.

۶۴۱۹۵ : در هنگام کارکردن با پلیمرهای سمی، یا دارای حلّالهای سمی، علاوه بر بکارگرفتن تجهیزات ایمنی لازم، جملگی عملیات باید در محوطه دارای هواکش قوی صورت گیرد.