دسته‌بندی نشده · خرداد ۲۷, ۱۳۹۹ ۰

۵-۱۹-۵ سازگاری

تولیدکنندگان محصولات پلیمری موظف اند، در بروشورهای فنی خود هر نوع عدم سازگاری محصول با سایر مصالح ساختمانی را که امکان دارد با هم در ساختمان بکاربرده شوند، اعلام کنند و راه حلهای  لازم (مانند کاربرد پرایمرهای ویژه، انواع توری یا سایر تمهیدات) را به طور دقیق ارائه دهند. مصرف کننده نیز موظف است به این موارد به دقت توجه کند.

۶۱۹۵ بسته بندی، حمل و نگهداری

۱۶۱۹۵ : در هنگام بسته بندی پلیمرها، باید به مایع یا جامد بودن آن توجه شود. معمولاً پلیمرهای مایع در ظرفهای فلزی با مقاومت زیاد در برابر خوردگی حمل میشوند. گاهی برخی از پلیمرها و حلّالها در ظرفهای پلاستیکی حمل میشوند. این کار در صورتی مجاز است که از عدم انحلال مواد سازنده ظرف در مایع درون آنها اطمینان حاصل شده باشد.

۲۶۱۹۵ : معمولاً پلاستیکها و پلیمرهای جامد به صورت تکی و یا در بسته های کارتونی یا پلاستیکی حاوی چند عدد از آنها حمل میشوند. در مورد پلاستیکها باید اطمینان یافت که فشار زیاد به قطعات وارد و یا از شکل اولیه خارج نخواهد شد.

۳۶۱۹۵ : ظرفهای مخصوص بسته بندی و حمل پلیمرهای مایع باید کاملاً آببند باشد و از نفوذ هر ماده خارجی و یا خروج محتوای آن جلوگیری کند. همچنین، این ظروف باید تحمل بارهای اضافی را داشته باشند، تا درصورت وارد آمدن صدمات ناخواسته و اتفاقی، دچار نشت و ریزش مواد درون آن نشود.

۴۶۱۹۵ : در صورتیکه پلیمر یا ماده پلاستیک به نور و رطوبت یا حرارت حساس باشد، در هنگام بسته بندی و حمل، باید از ورقه های پلاستیکی مات یا ظرفهای مات و یا بسته بندی کامل استفاده شود.

۵۶۱۹۵ : مواد سمی باید در ظرفهای مناسب آن بسته بندی و علائم خطر و عبارت “سمی” و یا “بسیار سمی” روی آن ثبت گردد. آنها را باید کاملاً محکم و مطمئن بسته بندی کرد و هنگام حمل باید از وارد آمدن ضربه به بسته یا ظرف جلوگیری شود.

۶۶۱۹۵ : شرایط محیطی میتواند روی ترکیب، درصد، شیمی و خصوصیات پلاستیکها و حتی شکل پذیری آنها اثرگذار باشد، بنابراین در هنگام نگهداری این مواد، باید به عواملی مانند رطوبت محیط، دمای محیط و تابش نور و صدمات مکانیکی توجه کرد. اغلب پلیمرهای مایع یا حلّالهای آنها نسبت به دما بسیار حساس اند. حلّالها باید در دمایی زیر نقطه اشتعال نگهداری و رزینها باید در دمایی که موجب ژل شدگی آنها نشود، حفظ شوند. بنابراین، نگهداری مواد پلیمری و پلاستیکی و حلّالها در انبار کاری حساس است و نیاز به برنامه ریزی  و تدابیر خاص دارد.

۷۶۱۹۵ : با توجه به آتشگیری نسبی مواد پلیمری، انبار این مواد، یا مواد وابسته، باید حتماً مجهز به وسایل آتشنشانی و جعبه کمکهای اولیه باشد.

۸۶۱۹۵ : در انبار پلیمرها، ظرفها بر روی ظرفهای دیگر و یا کف کاذب ساخته شده برای این منظور، قرار داده میشوند. بنابراین، ظرفهای حاوی مواد پلیمری مایع و یا قطعات پلیمری، نباید مستقیماً روی زمین نهاده شوند.

۹۶۱۹۵ : تعداد ظرفهای حاوی مواد پلیمری مایع که بر روی هم قرار گرفته است نباید چندان زیاد باشد که باعث سقوط آنها و یا نشت کردن ظرفهای زیرین شود.

۱۰۶۱۹۵ : روی برچسب ظرف پلیمرها باید شرایط نگهداری آنها، از جمله در نور، دما و رطوبت، درج شده باشد.