دسته‌بندی نشده · آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۰

۶-۱۰-۶ روش استاتیکی

روش استاتیکی برای محاسبه بارهای باد روی کل ساختمان ها به جز ساختمان هایی با ضابطه تعریف شده در بخش ۴-۱۰-۶ به کار می رود.

۱۶۱۰۶ ضریب بادگیری،Ce

ضریب بادگیری تغییرات سرعت باد با ارتفاع و نیز اثرات ناشی از تغییر در زمین اطراف و توپوگرافی را نشان می دهد. این ضریب براساس توزیع سرعت باد در ارتفاع روی دو نوع زمین اطراف، باز و یا پرتراکم، بشرح ذیل تعیین می شود:

الف) برای زمین باز0.2 Ce=(h/10) و حداقل برابر ۰.۹ درنظر گرفته می شود. زمین باز زمینی است که در آن ساختمان ها، درختان و موانع دیگر بصورت پراکنده بوده و یا به دریاچه، دریا و یا کنار ساحل باز، اطلاق می شود. ارتفاع مبنا از روی سطح زمین طبق بخش ۵-۱۰-۶ در نظر گرفته می شود. فرض می شود از قانون نمائی با ضریب ۰.۲ که معادل ضریب ۰.۱ برای سرعت های باد جهشی است، پیروی می کند. باد جهشی بادی است که حدوداً ۳ تا ۵ ثانیه ادامه دارد و نمایانگر حجمی از باد است که بر روی کل سازه اثر می کند.

برای زمین پر تراکم Ce=0.7(h/12)0.3وحداقل برابر 0.7درنظر گرفته می شود. زمین پر تراکمب) برای زمین پرتراکم، ce = ۰[ h/۱۲]۰.۳  و حداقل برابر ۰.۷ در نظر گرفته می شود. زمین پرتراکم به زمین حومه شهری، شهری، جنگل پرتراکم که تا یک کیلومتر و یا ۲۰ برابر ارتفاع ساختمان در بالا دست، هر کدام بیشتر باشد، امتداد پیدا کند، اطلاق می شود. فرض می شود ce از قانون نمائی با ضریب ۰.۳ که معادل ضریب ۰.۱۵ برای سرعت های باد جهشی است، پیروی می کند.

مقادیر میان یابی شده بین دو گروه الف و ب را در مواردی که ناهمواری زمین در کمتر از یک کیلومتر و یا ۲۰ برابر ارتفاع ساختمان، هر کدام بیشتر باشد، تغییر کند، می توان استفاده نمود.