دسته‌بندی نشده · شهریور ۲۹, ۱۳۹۹ ۰

۴-۱۱-۶ ملاحظات معماری و پیکربندی سازه ای

۱۴۱۱۶

برای حذف و یا کاهش خسارات و خرابی های ناشی از ضربه ساختمان های مجاور به یکدیگر، ساختمان ها باید با پیش بینی درز انقطاع از یکدیگر جدا شده و یا با فاصله ای حداقل از مرز مشترک با زمین های مجاور ساخته شوند. برای تامین این منظور باید به بخش ۱۴-۱۱-۶ این مبحث مراجعه شود.

فاصله درز انقطاع را می توان با مصالح کم مقاومت که در هنگام وقوع زلزله بر اساس برخورد دو ساختمان به آسانی خرد می شوند، به نحو مناسبی پر نمود، به طوری که پس از زلزله به سادگی قابل جایگزین کردن و بهسازی باشد.

۲۴۱۱۶

توصیه می شود پلان ساختمان به شکل ساده و متقارن در دو امتداد عمود بر هم و بدون پیش آمدگی و پس رفتگی زیاد باشد و از ایجاد تغییرات نامتقارن پلان در ارتفاع ساختمان نیز احتراز شود.

توصیه می گردد از احداث طره ای بزرگتر از 5.1 متر احتراز شود.

۴۴۱۱۶

از ایجاد بازشوهای بزرگ و مجاور یکدیگر در دیافراگم های کف ها خودداری شود.

۵۴۱۱۶

از قرار دادن اجزای ساختمانی، تاسیسات و یا کالاهای سنگین بر روی طره ها و عناصر لاغر و دهانه های  بزرگ پرهیز گردد.

۶۴۱۱۶

با بکارگیری مصالح غیرسازه ای سبک، سقف کاذب، تیغه بندی، نما و … وزن ساختمان به حداقل رسانده شود.

۷۴۱۱۶

توصیه می شود از ایجاد اختلاف سطح در کف ها خودداری شود.

۸۴۱۱۶

از کاهش و افزایش مساحت زیر بنای طبقات در ارتفاع، به طوری که تغییرات قابل ملاحظه ای ایجاد شود، پرهیز گردد.

۹۴۱۱۶

عناصری که بارهای قائم را تحمل می نمایند، توصیه می شود در طبقات بر روی هم قرار داده شوند تا انتقال بار این عناصر به یکدیگر به واسطه عناصر افقی صورت نگیرد.

۱۰۴۱۱۶

عناصری که نیروهای افقی ناشی از زلزله را تحمل می کنند به صورتی در نظر گرفته شوند، که انتقال نیروها به سمت شالوده به طور مستقیم انجام شوند و عناصری که با هم کار می کنند در یک صفحه قائم قرار داشته باشند.

۱۱۴۱۱۶

عناصر مقاوم در برابر نیروهای افقی ناشی از زلزله به صورتی در نظر گرفته شوند که پیچش ناشی از این نیروها در طبقات به حداقل برسد. برای این منظور بهتر است فاصله مرکز جرم و مرکز سختی در طبقه در هر امتداد، کمتر از ۵ درصد بعد ساختمان در آن امتداد گردد.

۱۲۴۱۱۶

ساختمان و اجزای آن به نحوی طراحی گردند که شکل پذیری و مقاومت مناسب در آنها تأمین شده باشد.

۱۳۴۱۱۶

در ساختمان هایی که در آنها از سیستم قاب خمشی برای بار جانبی استفاده می شود، توصیه می شود طراحی به نحوی صورت گیرد که ستون ها دیرتر از تیرها دچار خرابی شوند.

۱۴۴۱۱۶

توصیه می شود اعضای غیر سازه ای، مانند دیوارهای داخلی و نماها طوری اجرا شوند که مزاحمتی برای حرکت اعضای سازه ای در زمان وقوع زلزله ایجاد نکنند. در غیر این صورت، اثر اندرکنش این اعضاء با سیستم سازه باید در تحلیل سازه در نظر گرفته شود.

۱۵۴۱۱۶

توصیه می گردد از ایجاد ستون های کوتاه، به خصوص در نورگیرهای زیرزمین ها خودداری شود.